5. Al over de helft - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Marise - WaarBenJij.nu 5. Al over de helft - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Marise - WaarBenJij.nu

5. Al over de helft

Blijf op de hoogte en volg Marise

18 April 2014 | Hongarije, Boedapest


Het is al een hele tijd geleden sinds mijn laatste reisverslag.., maar hier is hij dan eindelijk! Ik heb het de afgelopen weken een beetje druk gehad dus vandaar dat de update even op zich liet wachten..

Ik heb het nog steeds heel erg naar m’n zin hier in Boedapest! Ik ben nu al over de helft van mijn semester en voor mijn gevoel gaat de tijd echt heel erg snel! Over ongeveer 1,5 maand vlieg ik al terug naar Nederland, maar eigenlijk zou ik hier nog wel langer willen blijven! Het is dat ik een super leuk vakantiebaantje heb voor aankomende zomer waardoor ik wel terug moet, maar anders was ik denk ik nog wel even gebleven..

Zoals ik al zei was het de afgelopen weken best wel druk. Zo had ik verschillende opdrachten die ik vanuit de Marnix Academie moest inleveren, kwamen mijn ouders voor een paar dagen naar Boedapest, hadden wij een activiteitenweek op school, ben ik zelf een weekendje weg geweest én kwamen er studenten van de Marnix voor twee dagen naar Boedapest in verband met een werkweek. Allemaal super leuk natuurlijk (behalve de schoolopdrachten), maar daardoor had ik helaas weinig tijd voor een nieuw blog. Nu heb ik een weekje vakantie en dus alle tijd om een nieuw reisverslag te schrijven :)

Vanuit de Marnix moest ik een hele grote opdracht maken om mijn minor af te ronden en ik kan jullie nu met trots mededelen dat ik mijn minor met een voldoende heb afgerond!! Daar ben ik echt heel erg blij mee, want het ziet er nu naar uit dat ik lekker door ga naar het vierde jaar van de PABO.

Van 28 t/m 31 maart kwamen mijn ouders gezellig langs. Hier keek ik erg naar uit aangezien ik ze al twee maanden niet had gezien. Het was echt super leuk om elkaar weer even in het echt te zien i.p.v. via Skype en om weer even lekker gezellig bij te kletsen! Wij hebben dat weekend veel toeristische dingen gedaan. Zo hebben we verschillende beroemde gebouwen gezien, hebben we een boottocht gemaakt over de Donau en ik heb ze mijn kamer in de dormitory laten zien. Na het weekend hadden ze bijna heel Boedapest gezien dankzij mijn fantastische tourgids kwaliteiten.

Ongeveer twee weken geleden hadden wij een activiteitenweek van onze faculteit. Tijdens deze week werden er verschillende activiteiten georganiseerd zoals een cultuurdag, een volleybal wedstrijd, dans spellen met de Wii, het spel bierpong, een dramadag etc. Wij hebben aan enkele activiteiten deelgenomen en we hebben hierdoor meer mensen leren kennen. Het was echt heel erg leuk! Vooral het spelen van bierpong voor onze Hongaarse les was een hoogtepunt.. De les verliep opeens een stuk makkelijker en sneller dan normaal.

Afgelopen weekend ben ik zelf een weekendje weg geweest. Vanuit mijn sportschool hier in Boedapest werd er namelijk een FIT weekend georganiseerd. Dit leek mij heel erg leuk en daarom besloot ik om deel te nemen. We logeerden in bungalows behorende bij een luxe hotel. Gedurende het hele weekend werden er allemaal sportlessen aangeboden waaraan je kon deelnemen zoals zumba, dance, crossfit, party fitness, bootcamp, boksen, trx, interval etc. Kortom: het was een weekend van afzien en spierpijn. Behalve mijn danslerares kende ik verder niemand, maar gelukkig werd ik al snel opgevangen door haar vriendinnen die ook meegingen. Bijna iedereen kon redelijk goed Engels en wilde mij ook helpen door het Hongaars te vertalen. Ik heb echt een super leuk weekend gehad en voelde me achteraf ook helemaal fit!

Gisteren waren de studenten van de Marnix Academie in Boedapest in verband met de werkweek. Aangezien Denise voor een weekje naar Nederland is hebben Diona en ik ons met de studenten vermaakt door ons als een echte tourgide te gedragen. s’Avonds zijn we met een groepje studenten naar de Opera geweest. Dit was voor ons de eerste keer dat we naar de Opera gingen dus we wisten niet zo heel goed wat we konden verwachten. We waren vooral heel erg benieuwd naar het gebouw en de sfeer. De tickets varieerden van 1,50 tot 50,00 euro. Bijna alle tickets waren uitverkocht behalve de tickets van 1,50 euro. Volgens de verkoopster waren dit alleen wel de luisterplaatsen en kon je hier vandaan weinig van de voorstelling zien. We besloten om het gewoon te proberen en als het niks zou zijn konden we altijd eerder weg. Het gebouw is van binnen en buiten echt heel mooi. Het heeft een hele oude en sjieke stijl (zie foto’s). Vanaf onze plaatsen kon je een gedeelte van het podium zien, maar inderdaad niet heel erg goed. Gelukkig hing er in de zaal ook een tv scherm waar je de voorstelling op kon volgen. De voorstelling was iets anders dan we hadden verwacht. Het was eigenlijk een beetje saai.. Op geven moment gingen we zelfs tellen hoeveel mensen er lagen te slapen. De opera duurt hier meestal 3 uur lang en na 1,5 uur hadden we het wel gezien dus besloten we om weg te gaan. Ik moet wel zeggen dat het een hele leuke en interessante ervaring was!

Na de opera gingen we met alle studenten naar een beroemde bar hier in Boedapest genaamd Szimpla. Na een paar drankjes zijn we naar de bekende club Instant gegaan. Dit was heel gezellig en volgens mij hebben de studenten de werkweek op een leuke manier afgesloten.

Naast alle lessen, het uitgaan en de Erasmus activiteiten hebben wij een tijdje geleden ook nog een baantje aangeboden gekregen! Wij geven namelijk één keer in de week bijles in de Nederlandse taal aan een Frans/Vlaams gezin met zeven kinderen. Het gezin moet vaak verhuizen voor het werk van de vader en er is een kans dat ze op lange termijn naar Nederland moeten verhuizen. Daarom willen de ouders dat de kinderen blijven oefenen met de Nederlandse taal. De kinderen zitten verder op een Engelse school, maar krijgen één middag in de week Nederlandse les. Om ervoor te zorgen dat ze het Nederlands bij houden geven wij ze bijna elke zaterdag bijles. Thuis praten ze dus Frans, op school Engels en bij ons Nederlands.

Volgende week, van 24 tot 28 april, komen mijn broertje en zus overvliegen voor mijn verjaardag! Ik vind het echt heel erg leuk dat ze naar Boedapest komen en ik heb er heel veel zin in om ze weer te zien! Ook kijk ik er heel erg naar uit om ze Boedapest te laten zien. Zo krijgen ze een beetje een beeld van de stad, de cultuur, de omgeving en kunnen we samen mijn verjaardag vieren! :)


- Liefs

  • 19 April 2014 - 18:44

    Carline:

    Super leuk om dit weer even te lezen van je mar! Je doet veel leuke dingen! Zie je gauw dikke kus!!x

  • 20 April 2014 - 21:22

    Kathy:

    Heee lieve schat!!

    Wat een leuke verhalen schrijf je toch altijd!! Zo te lezen heb je het mega naar je zin. Super leuk om ook je foto's ook te zien, ik herken heel veel dingen van vorig jaar:). Leuke stapfoto's, super leuk. Je hebt groot gelijk, lekker van genieten.

    Spreek je snel weer xxxx!!!

  • 25 April 2014 - 18:38

    Mam:

    He lieverd, wat een leuk verslag. Nu genieten van je broer en zus! En bijna je verjaardag............
    Dikke knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marise

Actief sinds 23 Dec. 2013
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 4990

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 01 Juni 2014

Mijn avontuur in Boedapest

Landen bezocht: